Nordkapp - Lindesnes 29. juli til 14. august 2011

Dag 12 tirsdag 9.august, Valldal - Bøverton Skysstasjon 168 km

Effektiv sykkeltid: 7 timer
Snitt hastighet: Mer en nok
Total stigning: 2632 m
Vær: Regn i lufta i hele dag. Fikk noen byger i dag, med noen tørre partier fikk vi på turen.

Turen i dag: Startet fra et flott hotell i Valldal (Fjellro) og syklet ca 4 km før vi tok ferge til Eidsdal. Der startet vi rett i bakkene på Ørneveien (630 moh). Været var uttrygt men det regnet ikke enda. Vi samlet troppene på toppen og fikk tatt non bilder før vi samlet syklet ned til Ørnesvingen hvor Kenneth tok nytt lagbilde. Det var en del skyer og tåkedotter som hindret perfekt utsikt, men så tålmodige som vi er ventet vi til Kenneth ga klarsignal og forholdene var bra nok til at lagbildet kunne bli tatt. Etter dette fortsatte vi ned til Geiranger og videre oppover Geirangerveien mot Strynefjellsveien. Dette var dagens store stigning. Fra havnivå til ca 1040 moh i regn og vind og skyer som hyllet inn fjellsiden. På 1000 moh ventet Ivar Kristian og Lars Magne med maten. Vi hadde brukt mye energi til nå så vi trengte påfyll og ikke minst varme klær. Det var kun 7 grader der oppe.
Etter matpausen var det mer eller mindre tempodrag helt ned til Lom. Der måtte vi dessverre si farvel til Roar som må reise hjem pga en hoven ankel.Vi er alle veldig lei oss Roar og håpet du skulle klare å få ned hevelsen. Du har kjempet hardt de siste dagene og hadde fortjent å nå Lindesnes, men du har klart over 2000km i noe av Norges vakre og ville natur. Ikke mange som kan skryte av det!
I Lom spiste vi siste matpakke før det bar innover mot Sognefjell. Det ble ganske tungt for de fleste med både motvind og flere høydemeter. Vi overnatter på Bøverton Skysstasjon som vi kan anbefale på det varmeste. For en service! Her manglet det ikke på noe. Vi har fått servert den beste middagen vi kunne tenke oss i en atmosfære og bygg som er hvert et besøk. Tusen takk for et helt fantastisk vertskap!

I morgen starter vi kl. 09.00 da vi skal ha den korteste etappen på hele turen. Kun 126km – men dog over 2000 høydemeter. De som er igjen har relativt gode bein selv om vi merker alle dagene på sykkelen. Det som de fleste sliter med er sår rumpe! Det går mye i ”pattesalve”, sinksalve, Fucidin og hydrokortison for å lege sårene. Men som de tøffe guttene vi er lar vi oss ikke stoppe av ei sår ræv!

Hilsen Ken Vidar, Johnny og Øyvind T

Ken Vidar hilser til sin kjære Nina (savner dæ)
Øyvind hilser til sin kjære Vigdis og barn og barnmebarn
Johnny hilser til sin kjære sønn Felix som jeg savner noe vanvittig! Hilser også til Petter, Mary Ann og mamma som følger veldig med på hjemmesiden (takk for kommentarene i gjestebokaJ)