Nordkapp - Lindesnes 29. juli til 14. august 2011

Dag 7, torsdag 4. August, Rognan, Saltdal - Mosjøen 228 km

Effektiv sykkeltid: 8 timer 35 min
Snitt hastighet: 26,5 km/t
Total stigning: 2217m
Vær: Litt regn inn mot Saltfjellet, ellers en fantastisk dag med sol og over 20 grader,

Turen i dag: I dag kom vi i gang 0730 etter en flott frokost på hotellet i Rognan. Vi delte oss opp i 3 puljer som har fungert veldig bra. Vi startet med litt regn på morgen inn mot stigningene til Saltfjellet 692 moh, men det lysnet heldigvis da vi syklet oppover mot fjellet. Snakk om å være heldig med været! Sol og medvindJ

Stigningene gikk som en drøm og når værgudene er med oss ble dette en flott tur opp til Polarsirkelsentret. Spesielt å passere Polarsirkelen, en milepel på NPL. Vi hadde lagt inn vår første matpause for dagen her og tiden gikk fort her, stoppen ble på 1 time med litt handling og kaffe.

Etter rasten bar det ned igjen fra fjellet gjennom Dunderlandsdalen og det tok ikke lang tid før vi sto i Mo I Rana. De 8 milene gikk unna på mindre enn 2 timer.

Etter Mo i Rana syklet vi til Korgen. Trafikken her var ekstrem tett og trailerne dundret forbi oss i stor fart. Ikke morsomt! I Korgen tok vi gamle E6 som går over Korgenfjellet på 550 moh. En flott stigning på 9 km med en snill stigningsprosent. På toppen slappet vi av med en kaffe før de siste 20-30 kilometerne ned til Mosjøen Vandrehjem som ligger snaue 2 mil nord for selve Mosjøen.

Sjæfen hilser til Sjæfen over alle Sjæfer, mi kjære Nina.

Øystein hilser til kona Judith, Renathe, Sebastian og gutta på jobb

Hilsen Ken Vidar og Øystein

Se bilder her >>
Kenneths bilder fra dag 6 og 7 (pdf) se her >>

Se Ken Vidars bilder her >>

You must install Adobe Flash to view this content.