Nordkapp - Lindesnes 29. juli til 14. august 2011

Dag 14 torsdag 11. august, Tyinkrysset - Østerbø Fjellstove 146 km

Effektiv sykkeltid: 5.54t
Snitt hastighet: 24 km/t
Total stigning: 2410 m.
Vær: Sykkelskillevær!!!!!(PENT)

Turen i dag:

I dag startet vi fra Nystuen Hotel å Strynefjellet ca. kl.0830. Været var som sagt flott, men det ble en frisk morgen ned fra fjellet (4-5 grader).

Litt før Lærdal hadde vi en stopp ved Borgund stavkirke. Stavkirken er fra 1100 tallet og er et fantastisk stykke Norsk historie.

Her tok vi også et obligatorisk lagbilde.

Da vi ankom Lærdal var det klart for første matpause og i det fine været er det utrolig kos å ta en matbit på fortauskanten.

Etter Lærdal var det klart for et av høydepunktene på turen(hele) og det var turen over Aurlandsveien. En fantastisk vei i et fantastisk terreng og et rått fjellparti der det høyeste punktet er på 1310 moh. Når vi da får det i strålende sol så blir det et minne for livet. Turen ned til Aurland er bare helt rått å stupe ned. Vi tok oss tid til å stoppe ved Stegasteinen der  det er tøft å se ned i Aurlandsfjorden. Etter en rast i Aurland bar turen videre mot Hol og Østerbø Fjellstove(820 moh) der vi skulle overnatte.

Turen opp var tøff ikke noe mer å si om det og når vi da får noen tuneller på over kilometeren uten lys så ble det spennende…..

Siden ”målgang” var på toppen av dagens etappe ble det kjørt ”bonn spid” av enkelte og noen hadde litt bedre tid.

Etter dagens Recovery….. en pils og de siste solminuttene i hytteveggen var vi klar for middag og kveldsmøte.

Slik har rutinene vært på hele turen og alt har godt kjempefint.

Dagens mann i dag var Sjæfen som var tilbake på sykkelen etter turen i asfalten i går, der skrubbsår og sting ikke er det beste å sykle med, men han fullførte med stil.

Da vil jeg avslutte med å sende en hilsen hjem til min kjære Sigrid, snuppa til pappa Lena, pappas lille syklist Preben og pappas storegutt Espen.

Nå lengter jeg veldig hjem til dere og gleder meg vannvittig til å se dere til søndag, er utrolig glad i dere.